Sok éve nem volt szerencsém az egyik legrégebbi teleszkópgyártó termékeihez. Régi bringások biztos emlékeznek a híres Manitou 1-4 sorozatra, vagy a szintén úttörő és egyedülálló karbon DH villájukra. Azóta eltelt pár év, némi agonizálás és tulajdonosváltás (Hayes group) után feljövőben vannak. Nemcsak a gyártás minősége javult, de egy kis fejlesztés is belefért, hisz kihozták az új Dorado szériát, új a dirt villájuk, átalakult a méltán híres és megbízható R7 széria is.
Utoljára évekkel ezelőtt szponzoráltként nyúztam Travis villámat, kíváncsi voltam, hová fejlődött a márka. Manapság két szegmens van, ami elhúzni látszik. Az egyik egyértelműen a 29”, a másik pedig az Enduro. A kerékpárgyártók meg is lovagolják ezt, nem egy gyártó van, ahol már csak elvétve találni 26-os montit a palettában (pl. Speci), vagy kizárólag enduro gépekre feküdtek rá (pl Ibis).
Első benyomás a villáról gépész szemmel meggyőző. Mindene átgondolt, különösen tetszett a láb kidolgozása. Gyönyörűen megmunkált, műszaki remekmű, amely csak az elengedhetetlenül szükséges anyagmennyiséget tartalmazza, ergó agyon van könnyítve. Tetszett a gyors-zár megoldása, amely lényegében egy gyorskioldós hex-lock tengely. A ’hatlap’ megoldás előnye, hogy a fellépő csavarodást sokkal jobban elviseli, mint a normál 15mm hengeres tengelyek. Ebből mi felhasználók annyit érzünk, hogy a kormányzás sokkal precizebb, közvetlenebb. Használata pofonegyszerű: vízszintes karállással betol, így a végén lévő pöcök becsusszan a helyére, majd a gyorszárat függőleges helyzetbe állítva, nem lehet kihúzni. Ekkor meghúzhatjuk, atombiztos helyzetben tartva az első kereket.
Szétszedve a villát rengeteg újdonságba botlottam. Belső felépítése a manapság szokásos, amelyet már az első TPC széria óta minden gyártó átvett. Jobb oldal a csillapításért felel, bal pedig maga a rugózás. Szétszedéskor mindenhol a megfelelő mennyiségű olajat találtam, spórolásnak semmi jele. Kiemelném a csillapításért felelős szelepeket, szépen eloxált, műanyag alkatrészektől mentes. A kompresszió rész tartalmaz még egy progresszivitást növelendő szivacs hengert, ezáltal kevesebb olajat igényel a csillapítás, ergó könnyebb. A csillapító rúd más gyártóval ellentétben acél és krómozott. Plusz tömege minimális, ellenben a felülete miatt nagyon finoman mozog. A nyomórúd rögzítése maradt a jó öreg Manitou-s, azaz belülről kifelé kell behajtani a lábba. Itt sokan hibáznak, hisz kifelé próbálják meg hajtani, amelynek vagy a nyomórúd vagy a magnézium ötvözetű láb látja kárát.
A rugó oldalon kapott helyett a Mars Air, amely a rugózásért felel. Tartalmaz egy O gyürűvel ellátott dugattyút, negatív rugót és egy alu nyomórudat. Ez utóbbin található a rugóút csökkentésére szolgáló Seeger-gyűrű. A rugóút csökkentés így pofonegyszerű, bár ehhez szét kell szedni a villát. A képen jól látszik, hogy a pozitiv kamrából sem spórolták ki a minőségi kenőolajat. A helyes nyomás beállítását a lábon elhelyezett nyomástáblázat segíti. Figyelj rá oda, hogy a nyomás bizonyos érték fölé nem mehet!
Összeszerelésekor derül fény igazából a gyártási pontosságra, hisz a láb ráhúzásakor egyből előjönnek a pontatlanságok, összetartanak-e a lábak, feszül-e a rendszer. Szerencsére itt egyik sem fordult elő, könnyedén csusszant rá a láb a becsúszóra. Számomra ez egy nagy pozitívum, hasonló gyártási minőséggel csak a jóval drágább gyártóknál találkoztam.
Összességében egy megfizethető, a konkurenseknél jóval olcsóbb, manapság divatos 29”-es villát ismerhettem meg közelebbről, amely 4féle verzióban érhető el. Pro és comp belsővel, átütős vagy normál lábbal. Tapered vagy normál fejcsővel. Így a kombinációk száma közelít a végtelenhezJHasználati tapasztalatom egyelőre nincs, de tervben van egy 29” gép beszerzése.
Írta:Sala
doctorbike.hu