Előzőleg egy manapság divatos 29″-es villát mutattam be, nézzünk most egy hozzá illő szintén levegős tagot. 2012-ben 4féle modell közül választhatunk.Két levegősből és két rugósból áll a kínálat. Így az altipusokkal együtt 9 féle tag közül választhatunk. Az általam tesztre befogott darab jelenti a belépő szintet, hisz rejtett IFP kamrás, illetve csak a visszaút csillapítás állítható rajta. Mindezek felett kapott még egy kétállású lock-out kart is, ennek állíthatósága kimerül a ki-be kapcsolásban.
Először kézbe véve a kis tömege lepett meg.Alig több mint 200gr 190mm-es hosszban. Kidolgozása első rangú, a metrikus hardverkit helyett a más gyártónál is megszokott félcolos rendszerre tértek át.Igy ha előzőleg pl. Fox tagunk volt, pillanatok alatt átszerelhetjük Manitoura. A lock kar határozottan kapcsol és körbeforgatható, így kevésbé sérülékeny. Nagyon nagy pozitivuma a csillapítás állíthatósága. Több mint 36! kattanással állítható, így 3szor finomabban hangolható a konkurenciánál.
Persze nem úszhatta meg, hogy szétszedjem. Kiváncsi voltam a gyáriak mennyire látják el kenőanyaggal, na meg persze a belső felépítése is érdekelt. A légkamra megbontása után megefelelő mennyiségű kenéssel találkoztam. Szemben más gyártóval itt fixen két kamra dolgozik. A negatív kamra nyomását megnövelendő kapott még egy keményebb gumibakot is. Ez részben koppanásgátlóként üzemel,másrészt csökkentve a negatív kamra ürméretét, így növelve meg a negatív kamra nyomását. Minden O gyűrű és tömítés minőségi, tűrésezése kiemelkedő. A gyári olaj a csillapításban tökéletes, kellően progresszív,légmentes. 10mm vastag teflonos aluminium nyomúrud végzi a munka jelentős részét.
Összeszerelés után már be is építettem a bringámba. Első meglepetés az üzemi nyomása volt, azaz a hiánya. Feleakkora nyomás kellett bele, mint a régi Fox tagomba, 110PSi elég volt a 30% SAG-hoz. Ráülve finoman indul meg, mozgása ahhoz képest, hogy teljesen új meglepően jó! Különösen tetszett, hogy a gyári IFP kamramérettel felkoppanthatatlan, a rugóút végére tökéletesen progresszív, talán tulságosan is. Igaz még csak a parkolban ugrálhattam meg, de talán a maradég 3-5mm utat is kicsiholhatom belőle. Természetesen ez a tulajdonsága is állítható, igaz csak szakszervízben. A lock-out kar közel 90%-osan zár, ez biztonsági okokbol egyik gyártónál sem lehet 100%, hisz ha mégis ütés érné, valaminek engednie kellene és ez általában a tömítés szakadását jelentené.
Örömmel fogom a jövő évben használni a hazai illetve külföldi versenyeken, amelyekről igyekszem mindig beszámolni. Ha bármilyen kérdés merülne fel a Manitou termékeit illetően, nyugodtan írjatok. Hála a hazai forgalmazónak példás a garanciális és alkatrész ellátás.
írta: Sala fotó: Manitou, Sala